2017. aug 27.

Van tipped, hogy mivel foglalkozik egy minőségbiztosítási mérnök?

írta: szabadapalya
Van tipped, hogy mivel foglalkozik egy minőségbiztosítási mérnök?

Dani a Budapesti Műszaki Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karára járt, ahol villamosmérnökként diplomázott 2013-ban. Mivel már az államvizsgát megelőzően is a szakmájában dolgozott, így úgy gondolom sok érdekes tapasztalatot fog tudni megosztani veletek!

Szívesen mesélnél Te is a munkádról, vagy az egyetemi évediről? Küldj egy e-mailt a szabadapalyablog@gmail.com e-mail címre, vagy írj Facebookon!

Milyen szakon végeztél, és mivel foglalkozol jelenleg?

Villamosmérnök BSc szakon végeztem a BME-n, jelenleg minőségbiztosítási mérnök a „beosztásom”.

Mennyire volt könnyű/nehéz elhelyezkedned az egyetem után?

Szerencsés helyzetben voltam, mivel már egyetem alatt, diákként el kezdtem dolgozni a jelenlegi cégemnél, és mivel kölcsönösen elégedettek voltunk egymással, az egyetem befejezése után egyből kaptam is főállású munkát.

Milyen kezdőfizetésre számíthat egy minőségbiztosításimérnök?

Nekem frissdiplomásként 330 ezer+cafeteria+premium volt a kezdőfizetésem, ami összesen kb. havi bruttó 415ezer Ft-ot jelent.

 


 

Mivel foglalkozik egy Minőségbiztosítási mérnök?

Én egy amerikai cég viszonylag kis méretű (kb. 150 fő) budapesti gyárában dolgozom. A munkám tömören arról szól, hogy a gyártott termékünk minden esetben megfeleljen a vevők elvárásának.

Ez persze ennél összetettebb. Mivel ez egy kis cég, a teljes gyártási folyamat minőségével foglalkozom.

Ha a vevőnk hibásnak talál egy darabot, ki kell vizsgálnom, hogy hogyan keletkezhetett ez a hiba, és megoldást kell találnom arra, hogy ez a hiba többet ne ismétlődhessen meg. Itt olyanra kell gondolni, hogy egy gyártógép meghibásodott, de ez nem derült ki a gyártás során. Ilyenkor kisebb nyomozómunkával fel kell tárni, hogy pontosan mi történt, kitalálni, hogy hogyan lehet ezt elkerülni a jövőben.

Ezekről természetesen pontos dokumentációt készítünk, amelyet aztán elküldünk a vevőnek, bizonyítva, hogy kijavítottuk a hibát. Ugyanígy, ha a vásárolt alapanyagunk a hibás, nekem kell a beszállítókkal egyeztetni, hogy javítsák ki a hibát. Ha a mi gyártásunk közben történt hiba, akkor azt kell feltárni és javítani.

 

plan-1725510_1920.jpg

 

Hogy néz ki egy munkanapod?

Mivel multinacionális cég gyárában dolgozom, a napjaim részben nagyon rendszerezettek (2-3 napi szinten ismétlődő meeting), másrészt viszont nagyon változatosak. A munkaidőm 7:15-16:00-ig tart (pénteken 7:15-14:00). A munkanapom azzal indul, hogy felkészülök a reggel esedékes meetingekre. A gyár a nap 24 órájában termel, így jellemzően az elmúlt 24 óra eseményeit/feladatait kell összeszednem és prezentálni az eredményeket. Mivel ezeken a meetingeken jellemzően előkerülnek újabb hibák, feladatok, azokat kezdem el megoldani, beütemezni. Ez általában olyan feladatokat jelent, hogy reklamációs riportot kell írnom a beszállítónknak, vagy a munkatársakkal kell egyeztetnem, hogy egy-egy kritikusabb termék gyártása hogyan alakult az éjszaka során.

Mivel az alap végzettségem villamosmérnök, minőségbiztosítási mérnökként a mérőberendezésekkel is kell foglalkoznom. Kalibrálást, beüzemelést, javítást intézni, vagy például a használatukat oktatni a kollégáknak. Emellett napi rendszerességgel kell különböző kimutatásokat, statisztikákat készítenem.

De ahogy már említettem nagyon változatos a munkám. Részt veszek az új termékek fejlesztésében, különféle költségcsökkentő projekteket vezetek, olykor pedig vevőkhöz kell látogatnom, ahol a termékünkkel kapcsolatos reklamációikat vizsgálom ki.

Mit szeretsz a legjobban a munkádban?

Nagyon szeretem, hogy változatos, nincs két egyforma napom. Naponta megélem azt az érzést, hogy a munkám hatással van a cég működésére és ez nagy büszkeséggel tölt el.

Mi az, amit a legkevésbé szeretsz a munkádban?

Egy Quality mérnöknek mindig kicsit az ördög ügyvédjének kell lennie, ami olykor nagyon stresszes. A vevővel szemben a végsőkig a céget kell védeni, viszont a termelés felé a vevő/beszállító álláspontját kell közvetíteni, ami folyamatos „két tűz között” érzés.

keep-calm-and-let-the-quality-engineer-handle-it-7.png

Milyen végzettséggel kerültél ebbe a munkakörbe?

Villamosmérnök BSc szakot végeztem a BME-n. A mérnöki végzettség ha nem is kötelező, de valamilyen szinten elvárás ebben a munkakörben. Az egyetemi tanulmányok nagy részét persze soha nem használom a napi munkában, de egy nagyon jó alapot adnak ahhoz, hogy folyamatosan tudjak alkalmazkodni az újabb és újabb feladatokhoz.

Említetted, hogy BSc diplomád van, vagyis az alapképzést végezted el. Tervezed, illetve szükségesnek látod-e az MSc elvégzését?

Munkakeresés közben egyáltalán nem éreztem hátrányát, hogy nincs MSc diplomám, ettől függetlenül látom, hogy egyes vezető pozíciókban ez elvárás, szóval igen, tervezem az MSc diploma megszerzését, viszont, nem biztos, hogy villamosmosmérnök szakon. Inkább a napi munkámhoz fontosabb minőségügyi, vagy gazdasági szakon.

Az álláshirdetések többségében szerepel, hogy milyen személyiségbeli elvárások szükségesek az adott pozíció betöltéséhez. Milyen tulajdonságokkal kell bírnia egy minőségbiztosítási mérnöknek?

Amikor állásinterjún megkérdezik, hogy milyen személyiség vagyok, elmondom, hogy precíz, rugalmas és problémamegoldó szemléletűnek tartom magam. Emellett viszont kiemelném, hogy egy termelési környezetben a konfliktus kezelés és döntés képesség legalább ennyire fontos tulajdonság.

Mire lenne szükséged, hogy még jobb legyél a szakmádban?

Talán közhelynek számít, de a nyelvtudás egy multinál létkérdés. Angolul beszélek, (bár igazából azt is már a munka közben tanultam meg, mivel tényleg elengedhetetlen), a némettudás hiányát viszont gyakran megérzem. Mivel a nyelvvizsgám már az érettségi idején megvolt, az egyetemen nem is foglalkoztam nyelvtanulással. Mai fejjel biztosan kihasználnám, hogy az egyetemen gyakorlatilag ingyen lehet nyelvet tanulni. Nem a nyelvvizsga a fontos, hanem a nyelvtudás!

A diplomád megszerzése óta végeztél-e el másik egyetemet, tanfolyamot? Miben segítette ez a munkádat, a karrieredet?

Közvetlenül a munkámhoz kapcsolódó szakmai tanfolyamokat végeztem. ISO auditor lettem illetve egy  SixSigma képzést is elvégeztem. Az ezeken a tanfolyamokon tanultakat gyakorlatilag a következő napon tudtam alkalmazni a munkában.

Milyen további céljaid vannak,hogyan látod magad 5 év múlva?

Mindenképp a minőségbiztosításban képzelem el a jövőmet. Persze néhány évnyi szamárlétrázás után vezető pozícióban tudnám /szeretném magam elképzelni.

 

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg, lájkold, hogy minél többen olvashassák! Maradtak kérdéseid? Írd meg a szabadapalyablog@gmail.com címre, vagy Facebookon.

 

Képek forrása: www.pixabay.com

Szólj hozzá

munka munkatapasztalat BME Budapesti Műszaki Egyetem egyetem után minőségbiztosítási mérnök quality engineer villamos mérnök