2017. sze 05.

Te is szeretnél Kínában tanulni?

írta: szabadapalya
Te is szeretnél Kínában tanulni?

Klaudia, aki eredetileg az orvosira felvételizett, most szerencsésnek érzi magát, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre járt végül, hiszen így tudta megvalósítani a gyerekkori álmait, amelyek révén közelről is megismerhette a kínai kultúrát! A sorozat 1. része következik!

Mesélnél Te is a munkádról, vagy az egyetemi évediről? Küldj egy e-mailt a szabadapalyablog@gmail.com e-mail címre, vagy írj Facebookon!

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem igazgatásszervező szakára jártál. Miért ezt választottad?

Az “A” terv az volt, hogy orvos leszek, így biológiából és kémiából érettségiztem. Persze kellett egy “B” terv, mindenre felkészülve. Ennek pedig olyannak kellett lennie, amihez elég lesz egy középszintű, de jó eredményű történelem és magyar érettségi is. Már gyerekkorom óta vonzott a távol-keleti kultúra, kungfuzni is tanultam, emellett érdekeltek a nemzetközi kapcsolatok, a diplomácia. Olvasgattam az NKE-ről, egyre jobban megtetszett, így mire kiderültek a felvételi pontszámok, addigra már reméltem, hogy a “B” terv fog sikerülni.

Ez azt jelenti, hogy miután felvettek az NKE-re, onnastól tudatosan építetted a karrieredet, és szervezted a kínai ösztöndíjadat?

2009-ben, amikor elkezdtem az alapszakot, még csak azt tudtam, hogy mindenképpen a külkapcsolatokkal, diplomáciával szeretnék foglalkozni, és emellett egyre jobban érdekelt Kína. A kínai kultúra, az érdekes írásjelek, és úgy egészében csábított ez a nagyon távoli világ. Közrejátszott persze, hogy igazgatásszervező szakon lehett választott nyelvként kínait tanulni. Itt nagyon jó tanárunk volt, és nagyon jó csoportba kerültem, ahol jól éreztem magam. Ekkorra már több ösztöndíjas diák is hazajött Kínából, akik élménybeszámolókat tartottak. Tudtam, hogy én is menni akarok. Egyik lehetőség adódott a másik után, az első ösztöndíjat végül 2 év kínai tanulás után nyertem el.

shanghai-588283_1920.jpg

Milyen ösztöndíj volt ez, milyen feltételeknek, követelményeknek kellett megfelelned?

Az ösztöndíjat a Magyar Állami Ösztöndj Bizottság írta ki, egy egy éves kínai nyelvi képzésre Kínában. Az akkori legfontosabb követelmény az volt, hogy minimum 1 éve kellett, hogy kínaiul tanuljak. Az ösztöndíjpályázatban meg kellett írnom, hogy milyen terveim vannak Kínával, a nyelvvel, miért szeretnék ott tanulni, és ki kellett jelölnöm egy várost, ahol el szeretném tölteni azt az egy évet. Sokan kisvárosokat jelöltek meg, több magyar együtt, én azonban olyan városba szerettem volna menni, ahol nem ismerek senkit, és kénytelen leszek a mandarin nyelvet használni minden szituációban, mivel a kínaiak nem, vagy csak alig beszélnek angolul.

Melyik egyetemre jártál, hogyan telt az első éved?

2011. augusztus végén utaztam ki, és 2012. júliusára szólt a jegyem hazafelé. A Tongji University-re jártam Shanghai-ban, az egyetem kollégiumában laktam. Kizárólag nyelvet tanultam más külföldiekkel együtt, így végül leginkább külföldi barátaim lettek, akikkel angolul beszéltem. A kínai nyelvtanulást szinte a 0-ról kellett kint kezdenem, hiába tanultam már Magyarországon 2 évet. Nem értettem senkit, és engem sem értett meg senki. Nagyon sokat kellett tanulni, de júliusban már egy erős középfokú kínai nyelvvizsgával jöttem haza.

A tanév végeztével szakmai gyakorlat gyanánt még egy hónapot a shanghaji magyar főkonzulátuson töltöttem. Külügyi jelentésekkel, sajtó összefoglalók készítésével kellett foglalkoznom. Persze olyan feladatokat kaptam, amiket egy gyakornokra rá lehet bízni, de ez akkor hatalmas dolog volt számomra. Ekkor döntöttem el igazán, hogy szakmailag a későbbiekben is ilyen, vagy ehhez hasonló Kína vonalon szeretnék maradni.

jade-71039_1280.jpg

Harmad éves voltál az NKE-n, amikor kimentél egy évre. Tudtad csinálni párhuzamosan az itthoni képzést is?

Nem lehetett, halasztanom kellett egy évet itthon. Mikor hazajöttem akkor folytattam tovább az NKE-t.

Itthon az utolsó évben kell teljesíteni a kötelező 4 hetes szakmai gyakorlatot. Annak ellenére, hogy már Kínában teljesítettem azt, ismét gyakornokoskodás mellett döntöttem. Ezennel a Külügyminisztérium Ázsiai és Csendes-óceáni Főosztályának kínai referatúráját célozva. Gyakornokként a Kínából beérkező sajtójelentéseket kellett figyelnem, tanulmányokat írni az Európai Unió és Kína kapcsolatáról, további aktuálpolitikai kérdésekről.

Szerettem volna a gyakorlati idő után is a Főosztályon maradni.  Sikerült titkársági referensként felvételt nyernem, melynek akkoriban nagyon örültem. Ebben a munkakörben a térség nagykövetségei, konzulátusai és a Főosztály kapcsolattartásáért voltam felelős. A napi szintű ügyintézés révén  megismerhettem az osztály működését, melynek később, amikor a Kínáért felelős külügyi referenst helyettesíthettem, nagy hasznát vettem. Egyre több és több szakmai feladatot bíztak rám, például nagykövetek és katonai attasék meghallgatására járhattam, amelyekről feljegyzéseket kellett készítenem.

Miért távoztál a Külügyminisztériumtól, ha ott jól érezted magad, és azt csinálhattad amit egészen addig szerettél volna?

Ekkor érkeztem egy válaszúthoz, mivel elnyertem egy újabb ösztöndíjat Kínába. Választanom kellett, hogy Magyarországon maradok, itt kezdem el a mesterszakot szintén az NKE-n, és emellett dolgozom tovább a Külügyminisztériumban, ami mindig is az álmom volt, vagy pedig elköltözöm immár 3 teljes évre Shanghaiba, és ott szerzek mesterszakos diplomát nemzetközi kapcsolatok szakon. Az utóbbi mellett döntöttem a jövőbeni lehetőségeket, előrementelt figyelembe véve.

 

Klaudia története a következő bejegyzésekben folytatódik!

Tetszett a poszt? Kövesd a blogot, liko-old a Facebook oldalt! Ha lennének kérdéseid, írj a szabadapalyablog@gmail.com címre, itt kommentben, vagy szintén Fb-on!

Képek forrása: pixabay.com

Szólj hozzá

munka külföld munkatapasztalat nemzetközi tanulmányok igazgatásszervező Kína Nemzeti Közszolgálati Egyetem Felvételi Továbbtanulás